Stresszkezelés, na de hogyan?

Stresszkezelés, na de hogyan?

A stressz válaszreakció arra, hogy képtelenek vagyunk megfelelni a túlzó elvárásoknak és követelményeknek. Vannak külső tényezők amit teherrel járnak (munka, határidők, követelmények) és saját belső elvárások. A stresszkezelés azzal kezdődik, hogy felismerjük: „stresszesek vagyunk”, a stresszhelyzet gyakori az életünkben.

A két legnagyobb kihívás a témában, hogy általánosságban az emberek teljesen hozzászoktak a stresszhez és mindennaposnak tekintik azt és a stresszkezelés alatt elsősorban a tüneti kezeléseket értjük, pedig hatékony megoldás a kiváltó okok megszüntetése lenne.

Gondold végig a lenti gyakorlatokat, hogy tudatosabbá válj a saját stresszhelyzeteid, illetve stresszkezelésed tekintetében.

  1. Gondold át, mely életterületeken kapsz olyan kihívásokat, vagy követelményeket, amelyek negatív stresszt okoznak számodra?
  2. Nézd meg, hogy miért nem hárítod el ezeket?
  3. Mit kéne tenned, hogy az életegyensúlyodban maradj?
  4. Vizsgáld meg, hogy mely életterületeken érzed, hogy a saját, belső elvárásaidnak való megfelelés okoz neked negatív stresszt?
  5. Nézd meg, hogy mit kéne másképp gondolnod, érezned és tenned, hogy életegyensúlyban maradj?

A stresszhelyzetekre két megoldási lehetőség létezik, a belső (gondolati) lehetőség illetve gyakorlati lépések.

Íme néhány megoldási lehetőség:
Belső munka tippek:
  • tökéletlenség elfogadása,
  • hála kifejezése, a pozitív tényezőkre való fókuszálása,
  • problémák, kihívások átkeretezése,
  • történetszövés leállítása,
  • stressz időbeniségének meghatározása („ez most egy ideig tart”).
Gyakorlati lépések a stressz kezelési tippek:
  • impulzusmennyiségi csökkentése,
  • multitasking kiiktatása.

Későbbiekben megosztok veletek egy jó kis feladatlapot a stresszkezelés felismerésére és kezelésére.